Nusikalstamumo prevencijos Lietuvoje informacinė sistema
Informacinės sistemos pateikties skaidrės.
Nusikalstamumo prevencijos Lietuvoje informacinė sistema (NPLIS) pradėta kurti 1998 metais.
Pirmojo etapo metu buvo atliekamas mokslo tiriamasis darbas „Nusikalstamumo prevencijos informacinės sistemos Lietuvoje esamos padėties analizė informaciniu požiūriu ir reikalavimų sistemai formulavimas”. Dešimties žmonių darbo grupėje dirbo mokslininkai teisininkai ir praktikai bei kiti specialistai iš Vidaus reikalų ministerijos, Generalinės prokuratūros, Teisingumo ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Teisės instituto, Vilniaus universiteto ir Nusikalstamumo prevencijos Lietuvoje centro (NPLC). Antanas Dapšys – Nusikalstamumo prevencijos Lietuvoje centro valdybos pirmininkas, tuometinis Teisės instituto direktorius – buvo informacinės sistemos kūrimo iniciatorius. Dr. Antanas Mitašiūnas – Vilniaus universiteto Matematikos fakulteto informatikos katedros vedėjas – buvo šios darbo grupės vadovas. Tyrime buvo atlikta Lietuvoje ir užsienyje veikiančių informacinių sistemų, susijusių su nusikalstamumo prevencija, analizė, suformuluoti NPLIS keliami reikalavimai.
Nusikalstamumas yra kompleksinis reiškinys. Nusikalstamumo prevencija nėra vienos žinybos problema. Todėl ir informacija, kaupiama NPLIS turi būti kompleksinė, apimti įvairias socialinio gyvenimo sferas.
Dalį informacijos, susijusios su nusikalstamumu ir jo prevencija, kaupia kai kurios institucijos, tačiau mokslininkams, prevencijos subjektams jos gavimas yra problemiškas:
- specialistai, dirbantys nusikalstamumo prevencijos srityje, nepakankamai gerai žino, kokią informaciją ir iš kur gali gauti, pavyzdžiui, kokią statistinę informaciją turi konkrečios institucijos;
- atskirų vartotojų individualus informacijos prašymas ir gavimas iš ja disponuojančios institucijos yra lėtas ir neefektyvus procesas;
- konkrečioms įstaigoms, organizacijoms reguliariai teikiama informacija (ypač statistinė) ne visada yra atsiunčiama, t.y. atsiranda „skylės”;
- jei informacija teikiama parašyta popieriuje, tai tolesnis jos apdorojimas yra susijęs su perrašymu į kompiuterį, atsiranda klaidos, papildomos darbo sąnaudos, prarandama daug laiko;
- informacija, kurią teikia įvairios institucijos, yra nepakankamai apdorota, kad būtų galima lengvai pamatyti jos esmę, padaryti pagrįstas išvadas, pavyzdžiui, statistinėse ataskaitose pateikiami tik skaičiai, atitinkantys konkretų laikotarpį, ir jų palyginimas su praeitų metų atitinkamu laikotarpiu;
- mokslinė literatūra daugiausia yra skelbiama popieriniuose leidiniuose. Ilgo leidybos proceso metu informacija pasensta, pasikeičia teisės aktai. Nekomercinio pobūdžio mokslinės literatūros leidyba yra brangi. Popierinių leidinių suradimas ir gavimas yra nepatogesnis, lyginant su elektroninių, pateiktų internete.
- ASIS (aut. UAB „Mit-Soft”) – automatizuota statistinė informacinė sistema sudaro galimybes vartotojui internete išsirinkti reikalingus kriminologinius statistinius rodiklius, nurodant teritoriją, įstaigą, laikotarpį ir duomenų periodiškumą, pavaizduoti išsirinktus duomenis kompiuterio ekrane lentele, linijine diagrama, histograma ar žemėlapiu ir gautus rezultatus perkelti į savo tekstinius dokumentus, ar analizuoti, panaudojant specializuotus statistinius paketus. ASIS-e kaupiami ir pateikiami duomenys, gauti iš Generalinės prokuratūros, Kalėjimų departamento, Teismų departamento, Policijos departamento, Statistikos departamento, Informatikos ir ryšių departamento prie VRM.
- Kriminologinė statistika (aut. A.Kiškis) – struktūrizuota statistinė informacija, susijusi su nusikalstamumu: Nusikalstamos veikos; Asmenys padarę nusikalstamas veikas; Asmenys nukentėję nuo nusikalstamų veikų; Teisėsaugos institucijų veikla; Nusikalstamumo prevencija; Socialinė, ekonominė demografinė statistika; Statistinių ataskaitų originalai. Čia pateikiamos skaičių lentelės, grafinės diagramos, vaizduojančios atskirų rodiklių kitimą, duomenų bylos, kurias galima atsisiųsti į savo kompiuterį ir t.t. Nurodomas duomenų gavimo šaltinis.
- Renginiai (aut. A.Kiškis) – informacija apie būsimus ir įvykusius renginius, susijusius su nusikalstamumu, jo prevencijos ir kontrolės problemomis (artimiausios mokslinės konferencijos, jų programos-dienotvarkės, pranešimų ir priimtų nutarimų tekstai ir t.t.)
- Kriminologinė literatūra (aut. A.Kiškis) – kriminologinė bibliografinė rodyklė, publikacijos, disertacijų santraukos, kriminologinių tyrimų medžiaga, koncepcijos, teisės aktai, teisės aktų projektai ir kiti tekstai.
- Nuorodos (aut. A.Kiškis, E.Visockas) – sąrašas nuorodų į Lietuvos ir įvairių pasaulio šalių tinklalapius, struktūrizuotas pagal tematiką.
- Į NPLIS automatizuotą statistinį komponentą dar nėra įtraukta daug labai svarbios baudžiamosios statistikos informacijos iš VRM Informatikos ir ryšių departamento ataskaitų (jos yra pateikiamos statiniame komponente Kriminologinė statistika);
- Silpnai išvystyta NPLIS pateikiama informacija apie renginius. Renginių organizatoriai dar nepajuto, kokią naudą gali duoti sistemingas, operatyvus ir išsamus informacijos apie jų organizuojamus renginius pateikimas internete ir ne visada praneša apie organizuojamus renginius, nors jų informaciją NPLC skelbia internete nemokamai;
- Silpnai išvystyta NPLIS kriminologinės literatūros posistemė – teisininkai, mokslininkai dar nenori skelbti savo darbų internete, nors tai jie galėtų daryti operatyviai ir nemokamai. Dar daug teisininkų Lietuvoje nesupranta, kad jų straipsniai, knygos, kiti darbai, pateikti internete, gali greičiau pasklisti visuomenėje, būti cituojami ir vertinami;
- Silpnai išvystytas NPLIS komponentas Kriminologinė statistika – statinė statistika galėtų atspindėti Lietuvos periodą nuo 1918 m., joje galėtų būti pateikta daugiau rodiklių. Lietuvos valstybė privalo turėti kiek įmanoma vienoje vietoje visą svarbiausią kriminologinę statistiką;
- Nėra kriminologams aktualios informacijos apie bedarbius, registruotus darbo biržose;
- Nėra sisteminės informacijos apie nusikalstamumo veiksnius;
- Nėra informacijos apie nusikalstamumo prognozes;
- Nekaupiama informacija apie teisės aktus, kurių išleidimas turėtų veikti nusikalstamumo ir jo prevencijos rodiklius, tam, kad būtų galima analizuoti šių aktų poveikį atitinkamiems rodikliams;
- Mažoka metodinių rekomendacijų nusikalstamumo prevencijos subjektams;
- Mažai informacijos apie vykdomą prevencinį darbą;
- Nėra informacijos apie nusikalstamumo prevencijos subjektus, jų funkcijas ir kt.